"Zabawy językowe, które ćwiczą mowę" - takie ćwiczenie jest miłe szalenie!:)



Młodsza jest bardzo pilną pacjentką, zatem pani logopeda zazwyczaj ma dla niej wiele pochwał, czasem zdarzają się błędy, ale najczęściej solidna praca jest nagradzana piękną naklejką, którą potem można pokazać całej rodzinie;) W domu też nie zapominamy o powtarzaniu, zatem w ostatnią środę nasza pani powiedziała, że zrobiłyśmy ogromne postępy!:)

Wielkim wsparciem dla nas jest fakt, iż zerówkowiczka wkracza już pełną parą w świat liter. Nieco się tego boimy (u Młodszej pani logopeda zdiagnozowała mowę bezdźwięczną, zatem obawy dotyczą tego, czy w pisowni będzie to takie jasne i oczywiste, jaka głoska ma się pojawić...), ale też jest to możliwość wzbogacenia naszych ćwiczeń, urozmaicenia ich. O, bo urozmaicanie to klucz do dobrego, solidnego ćwiczenia! Pani logopeda ma mnóstwo fajnych pomocy, zatem nie dziwię się, że Młodsza wręcz uwielbia te wizyty:) Gry, loteryjki, układanki, puzzle, kolorowe książki... Niektóre tak się podobają, że potem szukamy takiej zabawki, by nabyć i cieszyć się nią w domu. 

Na takich atrakcyjnych, zabawowych elementach opierają się ćwiczenia z nowej pozycji Elżbiety i Witolda Szwajkowskich. Sama książka zawiera szablony do wycinania, rysunki, propozycje zadań do wykonania, jest kolorowa, pełna miłych dla oka ilustracji autorstwa Karoliny Dziewy (znanej korzystającym z wcześniejszych publikacji państwa Szwajkowskich) oraz Sandry Kiełek. Aby i domowe ćwiczenia logopedyczne były ciekawe i dzięki temu efektywne, autorzy podsuwają jeszcze jeden doskonały pomysł - stworzenie skrzyneczki logopedycznej. Na początku książki znajdziemy wyjaśnienie, czy jest owa pomoc oraz listę przedmiotów, które powinny się w owej skrzyneczce znaleźć. Motywacją będzie z pewnością fakt, iż rzeczy te posłużą do uatrakcyjnienia ćwiczeń. Manipulowanie nimi, oglądanie, używanie sprawia, że chętniej powtarza się wyrazy, używa się ich w zdaniach, opowiada o tym, co intrygującego udało się ustalić;) 

No właśnie, bo każda głoska to nowe, ciekawe zadanie, dzięki któremu najmłodsi mają okazję poćwiczyć wymowę, a do tego poszerzyć wiedzę o świecie, zdobyć wiadomości, pochwalić się umiejętnościami, działać twórczo i świetnie się bawić. 

Poprzednie pozycje Elżbiety i Witolda Szwajkowskich to publikacje dla fanów rymowanek - ćwiczone głoski były po wielekroć powtarzane, wierszyki bawiły, można było nauczyć się ich na pamięć, stosować jako wyliczanki. Towarzyszyły im ciekawe polecenia prowokujące do rozmaitych działań, ale w zdecydowanie bardziej okrojonej formie niż w niniejszej książce. Tym razem gros tekstów pisanych jest mową niewiązaną, wiele zadań związanych jest z zapamiętywaniem informacji, odpowiadaniem na pytania, a co za tym idzie - uważnym słuchaniem. To dobre wsparcie dla rozwoju tych umiejętności, przydadzą się one na pewno na kolejnych etapach edukacji - podobnie jak zwyczaj odpowiadania całym zdaniem (dzięki temu i diagnoza logopedyczna jest łatwiejsza do przeprowadzenia, i w szkole jest to mile widziany sposób formułowania odpowiedzi). 

Dodatkową zaletą spotkań z panią logopedą jest fakt, iż ktoś poświęca dziecku czas, jest skupiony na jego wypowiedziach, pyta, słucha, docieka. Ćwiczenia zaproponowane w tej książce to także okazja do wspólnego spędzania czasu, odkrywania nowych, interesujących rzeczy, rozmawiania. Nie wątpię, że sięgnięcie po "Zabawy językowe, które ćwiczą mowę" zaowocuje wieloma pozytywnymi efektami!

Polecamy
Katarzyna i Młodsza









"Zabawy językowe, które ćwiczą mowę"
Autorzy: Elżbieta i Witold Szwajkowscy
Ilustratorzy: Karolina Dziewa, Sandra Kiełek
Wydawnictwo: Wilga
Oprawa: miękka
Liczba stron: 64
Format: 21x 29,5 cm
ISBN: 978-83-280-4386-2




Komentarze